Touwtje springen

door 29mrt,20

Touwtje springen, bewegen in de crisis

Lange wandelingen of wandelingen met een groep kunnen voorlopig niet, de richtlijnen om het corona-virus te betuigelen laten dat niet toe.

Omdat bewegen toch belangrijk is geven we tips en informatie om te bewegen binnen die richtlijnen.

Een goedkope manier is touwtje springen.
Als je het goed aanpakt kun je met touwtje springen een fikse workout opbouwen en stevig aan je conditie werken.

We geven uitleg over nut en mogelijkheden van zo iets eenvoudigs als touwtje springen en geven de link naar een simpel maar doeltrefend instructiefilmpje over touwtje springen.

Doe mee en laat van je horen in de groep en het groepsforum op de community van The Walking Companions of op de Facebook-pagina van het wandelcentrum.

Lente Challenge 2020,
maar dan aangepast

Voorzichtig begonnen als de eerste online wandeltraining van Wandelcentrum Drunense Duinen, gemaakt als voorbereiding op het lopen van de Rode Kruis Bloesemtocht, viel de lancering van de training gelijk met het begin van de uitbraak van de corona-crisis in Nederland.

Bewegingsvrijheid voor wandelgroepen werd beperkt en de Bloesemtocht zelfs helemaal afgelast.

Wat een programma was van vijf weken wordt nu omgebouwd naar een serie wekelijkse blogs over aangepast bewegen in betere tijden.

De hele lente wordt op maandag om 12.00 uur een nieuw programma aangeboden, dat gratis is te volgen voor iedereen.
Omdat wandelen ook een sociaal gebeuren is wordt een online community aangeboden op The Walking Companions.
Onderling contact te houden en informatie uitwisselen en afspraken maken om samen te bewegen.

Thuis meer bewegen

Een manier om meer te bewegen rondom huis is touwtje springen, vroeger gedaan? Was je er goed in?

Drie redenen om te gaan touwtje springen

  1. Touwtje springen kan altijd en overal

Touwtje springen, iedereen kan het. En beter nog: het kan altijd en overal. Een springtouw is niet duur en misschien heb je er nog wel een op zolder?
Touwtje springen is in deze tijd van regels en beperkingen een mooie beweegvorm, thuis op de stoep of op je balkonnetje. Trouwens als je alleen of met je maatje gaat mag het ook op straat, werkt aanstekelijk denk ik. Houdt wel anderhalve meter afstand.

  1. Touwtje springen is gezond

Ongeveer 10 minuten non-stop touwtje springen staat gelijk aan 20 minuten hardlopen. Touwtje springen is dus heel geschikt als work-out wanneer je weinig tijd hebt.
In dit corona-tijdperk een mooie vervanging van andere sporten, die we moeten laten zolang de huidige regels tellen.
Voorlopig ga ik proberen twee keer per dag twee minuten te gaan touwtje springen. Dat lijkt me al moeilijk genoeg en geeft mijn spieren, gewrichten en pezen de kans te wennen.
Gek doen en tien minuten achter elkaar kan altijd nog.

  1. Touwtje springen wordt in veel trainingen verwerkt

Topsporters en atleten verwerken touwtje springen niet voor niets in hun work-out.
Met touwtje springen train je verschillende spiergroepen zoals je benen, billen en armen. Probeer tijdens het springen je buikspieren ook een beetje aan te spannen.

Waar moet je op letten?

Touwtje springen is een goede manier om je conditie te trainen.
Waar moet je op letten als je met touwtje springen wilt beginnen?

  1. De lengte van het springtouw

Ga met je voeten op het springtouw staan. Als de uiteinden van het touw tot onder je oksels komen, heb je de goede lengte te pakken.

  1. Bescherm je enkels en knieën

De schokken die je voeten en knieën krijgen tijdens het touwtje springen, zijn minder hard dan tijdens hardlopen. Toch is het belangrijk om goede schoenen te dragen. Het springt het prettigst als je ondergrond een beetje mee veert, zoals een houten vloer of een gazon.

  1. Bouw je work-out op

Net als bij andere sporten is het belangrijk om rustig te beginnen en langzaam op te bouwen. Begin bijvoorbeeld met een minuut springen en een halve minuut rust. Herhaal dat vijf keer en breid dat langzaam uit.
Of neem je voor twee keer per dag twee minuten te springen.

  1. Vergeet de warming-up en cooling-down niet

Onderschat het belang van de warming-up en cooling-down niet. Rustig touwtje springen kan ook als warming-up.
Stretch bij de cooling-down je kuiten, zeker als je net begint met touwtje springen, kun je die de volgende dag voelen.

 

 

 

Instructiefilmpje

Klik op onderstaande knop om een instructiefilmpje te bekijken op Youtube. Als je op Youtube zoekt met de woorden “touwtje springen” of “rope skipping” vindt je een schat aan infomatie om op een verantwoorde manier met touwtje springen te beginnen.

Samen springen

Een grote groep wandelaars gaat wandelen om het sociale contact dat je in een groep hebt, dat is nu even behelpen. Daarom heb ik op Facebook een aparte groep gemaakt waar je jouw prestaties met het springtouw kunt posten.
Als je laat zien wat je kunt, garandeer ik dat je complimenten krijgt. De Facebook-groep is een besloten groep, alleen deelnemers aan de Springtouwcompetitie kunnen meedoen, je moet wel even vragen of je mee mag doen.

Vragen of opmerkingen?

In de community van The Walking Companions is een speciaal forum over touwtje springen, daar kun je gedachten en informatie uitwisselen over touwtje springen als beweegvorm tijdens de crisis.
Je kunt in het Forum meepraten als je jezelf (gratis) aanmeldt voor de Lente Challenge 2020, gebruik couponcode Lente2020.

Gratis inschrijven Lente Challenge

Schrijf je in op de Lente Challenge en gebruik couponcode Lente2020 om gratis mee te doen.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *