Stress, wat doe je ermee?

door 12mei,19

Stress, wat is dat?

Puur lichamelijk gezien kun je stress zien als een reactie op een veranderende, een gewijzigde, een bedreigende situatie.

De doorsnee mens houdt niet zo van veranderingen, ons hele wezen is ingesteld op balans.
Biologisch gezien probeert ons lichaam iedere verstoring weer gelijk te trekken.

Als ik dit schrijf ben ik herstellende van een lichte keelontsteking. De veranderingen die deze ontsteking in mijn lijf teweeg bracht, heb ik proberen te compenseren door extra rust, extra drinken, extra sabbeltjes en af en toe een paracetamol.
Mijn lichaam heeft zijn natuurlijke weerstand ingezet om de ontsteking aan te pakken, een lichte verhoging van mijn lichaamstemperatuur en een hogere hartslag hebben er voor gezorgd dat de oorzaken van de ontsteking werden aangepakt.

Ik voel me met de dag beter.

Stress houdt je in leven

Het is een veel verteld verhaal, maar het is wel de basis van ons bestaan, dus ik doe het verhaal nog een keer.

Onze voorouders, nee niet die uit de schoenfabriek, leefden van jacht en verzamelen.
De mannen gingen op jacht en zochten hun prooi op, de vrouwen verzamelden alles wat eetbaar en waardevol was.

Een situatie die in grote lijnen vergelijkbaar is met wat zich op koopzondag in een grote stad afspeelt drie weken voor de decemberfeestdagen, maar dan in een ander decor.

Als jagend en verzamelend kwamen zowel mannen als vrouwen regelmatig in situaties die snel veranderden en als bedreigend overkwamen. Je zult maar een leeuw tegenkomen die lijkt op Leo hierboven.

Als dit gebeurt, komen we als vanzelf in actie. Ons zenuwstelsel zorgt meteen voor de ‘vecht- of vluchtreactie’, die ons lichaam klaarstoomt voor actie. Onze spieren spannen zich aan en onze bloeddruk en hartslag gaan omhoog, waardoor je je hart voelt bonzen in je borstkas. De pupillen verwijden zich. Het bloed wordt onttrokken aan onze organen en naar de spieren gestuurd.

De spijsvertering gaat op een laag pitje. We beginnen te zweten, zodat het lichaam na deze heftige reactie weer afkoelt.

Na enkele minuten treedt een tweede systeem in werking. We gaan stresshormonen produceren.
Dat klinkt negatief, maar het is wel degelijk nuttig. Het laat de bloedsuikerspiegel stijgen en de stofwisseling een tandje bijzetten.
Daardoor komt er meer energie vrij om met de stressvolle situatie om te gaan en ben je klaar voor actie.

De wilde dieren op ons pad zijn vervangen door een breed pallet van veranderende en bedreigende situaties.
Dat is voor iedereen anders. Veranderingen die ik als negatief ervaar zijn voor andere mensen net heel aantrekkelijk. Als ik me ergens druk over maak, kan het gemakkelijk zijn dat iemand anders er met een schouderophalen aan voorbij gaat.

Iedereen ervaart veranderingen op zijn eigen manier en gaat er op eigen manier mee om.
Iedereen ervaart dan ook op zijn of haar manier stress.

Wanneer stress?

Stress is een term in de mechanica. Een stalen draagconstructie staat onder druk door het dragen van het gewicht waarvoor die constructie ontworpen is. Niks negatiefs aan, netjes uitgerekend en betrouwbaar tot in lengte van dagen.

Kijk maar naar de Eifeltoren, hij staat al bijna 130 jaar fier in een kolkende wereldstad en zal nog jaren zo blijven staan.

Zo is alles aan stress in een mensenleven ook lang niet negatief. Wat te denken van een verliefd stel dat trouwplannen maakt, een huis inricht om samen te wonen en mooie plannen heeft voor de toekomst. 

Deze veranderende situatie brengt ook stress met zich mee, maar het is juist deze stress die het mogelijk maakt alles goed te doen wat in een zo’n belangrijke  levensfase aan de orde komt.

We kunnen het ook klein houden.
Als je wakker wordt moet je lichaam klaar gestoomd worden voor actie. Je ogen openen en je voeten over de bedrand zwaaien kan ook alleen maar als je zenuwstelsel in actie komt.

Stress en activity trackers

Een tijdje geleden schreef ik een blog over activity tackers. Ik sprak mijn voorkeur uit voor de Vivosmart 4 van Garmin vanwege de uitgebreide en nieuwe mogelijkheden die dat apparaatje heeft. De kosten zijn € 140,00.

Inmiddels gebruik ik de Vivosmart 4 nu enkele weken en dat is wennen.

Ik moet vooral wennen aan de stress-meting en het bepalen van de inhoud van mijn ‘body battery’. 
Iedere morgen kijk ik met spanning of mijn accu gedurende de nacht voldoende is opgeladen om de inspanningen van de dag te doorstaan. Regelmatig zie ik dat de uitkomst van de berekening die Garmin voor mij bedenkt anders is dan hoe ik me voel.

Dat kan ook niet anders. Een relatief simpel apparaatje van € 140,00 kan zich natuurlijk niet meten met een ingewikkeld en ingenieus in elkaar stekend mensenlichaam. 

Het is goed te bedenken dat de Vivosmart alleen variaties in hartslag en zuurstofgehalte kan aflezen. 
Aan variaties in de hartslag kun je inderdaad stress meten.

Bedenk wel dat als je hart een sprongetje maakt omdat je moet lachen om je kind of omdat je een lieve glimlach krijgt van je collega, dat ook als stress kan worden geregistreerd. Er zit namelijk geen geluksmonitor op de Vivosmart 4.

Praktisch

Als jij stress ondervindt van je activity tracker, misschien omdat je de verkeerde verwachtingen er van hebt of omdat je de beperkingen nog niet ziet, mag je contact opnemen.

Laat in de reactie op dit blog weten wat jouw ervaring is. Wie weet komt er dan een workshop “Activity trackers”.

Tijdens een wandeling mag je altijd jouw ervaringen met me delen.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *