Stappen met aandacht groep

We werken aan de oprichting van een loopgroep die zich speciaal richt op mindful wandelen.
In een wandeling wordt wandelen gekoppeld aan gezondheid, ontspanning en ontmoeten.

Speciale aandacht wordt besteed aan de grondregel van mindfulness; aanwezig zijn op het moment, zonder oordeel of angst voor verleden of toekomst.

Door tijdens de wandeling te oefenen met aandacht, meditatie en lichaam (eenvoudige kracht- en lenigheidsoefeningen) zoeken we naar balans en ontspanning in een druk bestaan.

De reeks oefeningen gaat zomer en winter door en afhankelijk van de belangstelling zullen we op vrijdagmiddag (14.00 uur) en dinsdagavond (19.30 uur) gaan lopen. Als er zes deelnemers zijn gaan we met één groep beginnen. Bij tien deelnemers gaan we op beide tijdstippen lopen.

 

Mediteren

De essentie van meditatie is niets meer of minder dan je volle aandacht geven aan de ervaring van het huidige moment. Dat klinkt eenvoudig, maar velen vinden dit een uitdaging.

Drie basisprincipes helpen bij mediteren:

  • De aandacht richten op één ding of object om onze geest te concentreren
  • De aandacht opnieuw richten als onze gedachten afdwalen
  • Accepteren wat gebeurt op dit moment, geen oordelen, geen conclusies trekken, niet nadenken over bijzaken

Bewegen

Ademen is een geliefd object om mee te mediteren. Gemakkelijk, omdat je adem er altijd is.

Wandelen is bijna net zo diep verbonden met jou als ademen. Zonder stappen te zetten kom je nergens en bereik je niets.

We gebruiken ademen en lopen om tot ontspanning te komen.

Van tijd tot tijd dagen we onszelf ook uit om de grenzen van onze comfortzone te verleggen en met eenvoudige oefeningen te ontdekken dat door bewegen en trainen je leven veel leuker kan worden.

Wie  zijn de deelnemers?

De deelnemers aan deze Mindful Wandelen groep zijn mensen die op zoek zijn naar verbetering van hun levensstijl of behoefte hebben bij ondersteuning van hun streven naar een goede balans in het leven.

Ze wandelen graag, maar nog beter, ze zijn graag in de natuur en voelen dat ze zich daar beter ontplooien dan in een therapiepraktijk of sportzaal.

Onze deelnemers zijn nieuwsgierig naar vormen van meditatie en aandachtsoefeningen in de vrije natuur van de Drunense Duinen.

Wat staat op het programma?

Anders dan bij een normale loopgroep doen we meer dan wandelen. Om te beginnen zal iedere wandeling een thema hebben. Tijdens de wandeling, eigenlijk training, besteden we aandacht aan bij het thema passende ademhalingsoefeningen, eenvoudige yoga-oefeningen en meditatieoefeningen. Kortom, we proberen mindful bezig te zijn.

We bereiken op deze manier samen een heel ontspannen sfeer waarin we kunnen genieten van de prachtige natuur om ons heen.

Praktische informatie

De deelnemers mogen zonder extra kosten aan beide groepen meedoen.
Ook mag zonder extra kosten worden deelgenomen aan de gewone loopgroepen van ons wandelcentrum.
Wel tevoren overleggen, omdat er verschillende niveau’s zijn.

Eisen die we aan de deelnemers stellen:

  • je moet in staat zijn 75 minuten achter elkaar te staan en te lopen op een kalme en rustige manier
  • je moet bereidt zijn je aan de groepsgeest aan te passen, dus stil zijn bij oefeningen waar dat nodig is

Heb je zin om mee te doen? Geef je alvast vrijblijvend op, zo komen we erachter of er voldoende deelname is. Als er zes (aspirant)-deelnemers zijn nemen we contact met je op nadere afspraken te maken.

Kosten van deelname € 50,00 per kwartaal bij automatische incasso.
Kosten van deelname € 180,00 per jaar bij vooruitbetaling per bank of via de wandelwinkel.

Gemiddeld worden ieder kwartaal tien groepswandelingen gehouden.

Vraag inlichtingen of doe een voorlopige aanmelding. Klik om naar formulier te gaan.