Afvallen en wandelen

Heb jij ook besloten dat je nu toch echt gaat afvallen? Zet je je daarvoor op een streng dieet?
Als wandelcoach heb ik ervaren dat dat niet werkt. Je moet het slimmer aanpakken, hieronder mijn tips!

 

Te zwaar?

Je bent aangekomen, je bent zwaarder dan je zou willen of gezond voor je is.
Die kilo’s zijn er niet bijgekomen omdat je de laatste weken veel te veel hebt gegeten. Natuurlijk hebben de feestdagen wat extra gewicht in de schaal gelegd, maar die kilo’s verdwijnen gemakkelijker.
Veel moeilijker zal het zijn de kilo’s te verliezen die er langszaam zijn bijgekomen.
Die kilo’s zijn er ongemerkt bijgekomen omdat je er de verkeerde gewoonten op nahield. Waarschijnlijk at je teveel of verkeerd en beweeg je te weinig.

Afvallen

Zoals die kilo’s er ongemerkt bij gekomen zijn, kun je ook zorgen dat ze weer verdwijnen.
Vooral in het begin zal het niet onopvallend zijn, want een gewoonte veranderen is niet gemakkelijk.
Je kunt bezig zijn met het veranderen van de gewoonte, afvallen gebeurt vanzelf.

Hoe pak je dat aan?

1   Geen dieet volgen

Een dieet volgen houdt je niet vol. Je wordt er meestal chagrijnig van. Is dit leuk leven?
Je lichaam krijgt niet de juiste voeding, dat is een belangrijke reden om geen crashdieet te volgen. Bovendien is het vaak zo, dat je na een dieet weer snel in je oude eetgewoonten vervalt en de kilo’s snel weer terugkomen, meestal met een bonus, wat extra gewicht.

2   Noteer wat je werkelijk eet

Hier wordt je eerlijkheid en opmerkingsvermogen getest. Om een goede balans te krijgen moet je weten wat je binnenkrijgt en wat je gebruikt.
Het bijhouden van een eetdagboek is dan een vereiste. Dat kun je op eenvoudige wijze in een schriftje schrijven, of in een word-bestand op je pc of tablet. In principe maakt het niet uit, als je maar alles opschrijft en ook de tussendoortjes, snack- en snoepmomentjes meeneemt.

Je kunt ook de Eetmeter van het Voedingscentrum gebruiken.
Hiermee krijg je een goed inzicht over wat je eet. Deze app geeft ook achtergrondinformatie over je eten. Je weet hoeveel calorieën je binnenkrijgt, maar de app geeft ook de verhouding tussen vetten, eiwitten en koolhydraten aan. Daarnaast krijg je inzicht over de inaame van vitaminen en zout.

Na verloop van tijd krijg je inzicht over de invloed die eten heeft op je gewicht, omdat je ook je gewicht noteert zie je wat er gebeurt en wat er nodig is om af te vallen.

In een volgend blog leer ik je uitrekenen hoeveel calorieën je nodig hebt. Na enkele weken noteren weet je precies wat goed voor je is en wat over de grens gaat.

Als je zover bent hoef je niet meer iedere dag op te schrijven wat je eet, door het verkregen inzicht, weet je al snel waar jouw verkeerde gewoonten zitten.

3   Schrap de extraatjes

Het is wetenschappelijk bewezen dat als je die lekkere koekjes bij de koffie of thee (zeg 3 per dag) schrapt je aan het eind van het jaar een paar kilo minder weegt. Zelfs als je af en toe dan toch voor de verleiding zwicht

Ook moet je opletten met nieuwe ideeën over “gezond eten”.
Sommige gezondheidsfreaks nemen iedere dag een stukje pure chocolade of een handje ongezouten noten. Dat is goed voor je en het heeft voordelen. Maar deze tips volgen kan je balans flink verstoren.
Lees het blog nog maar eesn over dat ik een tijdje geleden schreef.

Het gaat over balans, over de wet van erbij en eraf.  Balanceren en natuurkunde.

4  Zoek afleiding als je in de verleiding komt te gaan snoepen

Ga iets doen, weg van het snoep. Lees iets, bel iemand, kijk even in de tuin.
Waarschijnlijk ben je die trek weer kwijt als je klaar bent.
Als dat niet het geval is, kun je je tanden poetsen of een glas water drinken.

5  Neem iedere dag beweging

Meer bewegen is voor je algehele gezondheid goed, zeker niet alleen om kilo’s kwijt te raken.
Je kunt de hele dag erop letten meer te bewegen, neem de fiets als je niet met de auto hoeft, ga lopen als je niet persé hoeft te fietsen naar het winkelcentrum. Neem de trap in plaats van de lift.
Allemaal kleine stapje die bijdragen aan een nieuwe leefstijl.

Iedere dag een blokje om, iedere dag een eindje wandelen in de buitenlucht is ook een heerlijke gewoonte.

Wees aardig voor jezelf

Wees aardig en eerlijk voor jezelf. Neem kleine stapjes en en niet teveel stappen tegelijk.

Als je daar vertrouwen in hebt kun je zelf je pad lopen en uitzoeken wat goed voor je is.

Als je van mijn ervaring gebruik wilt maken, blijf dan dit blog volgen en geef ook van tijd tot tijd je reactie. Ik, maar ook andere lezers, kunnen dan leren van jou en jouw ervaringen.

Wil je bij de hand genomen worden en drie maanden lang intensief begeleidt worden, doe dan mee aan FitStap, een nieuw beweegprogramma van KWBN en Wandelcentrum Drunense Duinen in Drunen en Den Bosch. Lees alles over FitStap hier.