Afvallen en wandelen nader bezien

Jij besluit dat je gaat afvallen. Misschien kreeg je opmerkingen over je gewicht, misschien hapert je gezondheid, misschien wil je jezelf fitter voelen?
Ergens heb je de motivatie vandaan iets te gaan doen, iets te gaan veranderen.
Die motivatie is erg belangrijk, belangrijker nog is waar komt die motivatie vandaan.
Komt het uit jezelf of wordt je iets opgedrongen door je omgeving.

Dat is een groot verschil. Als je er zelf van overtuigd bent dat je af wilt vallen zal het gemakkelijker zijn je plan te volgen als je er zelf van overtuigd bent dat dit goed voor je is.

 

Eetgewoonte of leefstijl?

Slanker worden, afvallen, jezelf fitter voelen, er beter uitzien. Deze factoren worden door bijna iedereen als positief ervaren, ze zijn allemaal afhankelijk van één ding, een goede balans tussen wat je eet en wat je verbruikt. Daarom is het aanpassen van je eetgewoonten alleen niet genoeg.

Het is heel moeilijk om alleen je eetgewoonten aan te passen, je MOET eten, dus komt iedere dag meerdere keren in de verleiding wat extra lekkers te nemen. Je komt de hele dag langs punten waar je allerlei lekkers kunt kopen of krijgen. Er is altijd wel een klein feestje te vieren, iedere dag is er een collega of familielid die je wil trakteren om iets te vieren. Steeds wordt je er aan herinnert wat nieuw en lekker is.

Om die verleiding te weerstaan moet je dus een strategie hebben om pal te staan. Een goede aanvulling is dan meestal ook extra beweging te nemen. Bewegen, ik heb het verder over wandelen, dat zul je begrijpen, is goed om af te vallen. En dat is eigenlijk om twee redenen; door te bewegen verbruik je extra energie en worden teveel ingenomen calorieën niet als vet opgeslagen, maar verbrandt.

De tweede reden is mogelijk nog belangrijker. Als je wat meer gaat bewegen, wat meer gaat wandelen, zul je daar plezier aan beleven, zul je het voordeel als succesmomentjes kunnen gaan vieren. Als je nieuwe gewoonten gaat aanleren is het belangrijk succesmomenten te beleven en er van te genieten met volle teugen.

De opgedane energie zul je nodig hebben om je nieuwe gewoonten vol te houden.

Samen in een groep, samen met een mental coach. Het zijn manieren om je motivatie te versterken en je te helpen bij het veranderen van je leefstijl.

Voorlichting of reclame

Heel veel reclame en “voorlichting” wordt er over eten gegeven, bijna net zoveel publiciteit krijgen allerlei methodes om af te vallen.
In alle gevallen betreft het inspanningen om een product te verkopen, of het nu eten is of een slank-cursus of afvalboek.

Het goede nieuws is dat je van bijna alle methodes afvalt, zeker als je genoeg wilskracht heb. Maar als je op je streefgewicht bent moet je een nieuw evenwicht zoeken, dat lukt meestal niet.

Het is daarom een goede strategie om het dieet volgen over te slaan en meteen te beginnen met het veranderen van je eetgewoonten.
Pas je gewoonten aan, beetje bij beetje, stapje voor stapje. Nadeel is dat je langzaam afvalt, voordeel is dat je steeds dicht bij je gewone en normale eetpatroon blijft.

Balans, plus en min zijn gelijk

Als je dikker wordt verbruik je niet alle energie die je naar binnen werkt, als je slanker wordt verbruik je meer energie dan je naar binnen werkt. Een kilo vet is genoeg brandstof om 7.700 Kcal te leveren. Bij wandelen gebruik je ongeveer 60 kcal per kilometer. Een kilo vet is dan genoeg voor een kleine 130 kilometer wandelen. Wie wandelt er nou 130 kilometer? En nog belangrijker, wie neemt er nou onderweg niet eens wat lekkers als je aan de wandel bent. En blijft je verbruik gelijk of veranderd er meer in je lichaam? Wat gebeurt er met je spieren, wat gebeurt er bij een nieuwe balans? Als alleen minder eten moeilijk is en zoveel wandelen (vet verbranden) niet kan omdat je niet alleen maar kunt wandelen en andere maatschappelijke verplichtingen hebt, moet je onderhandelen. Onderhandelen met jezelf, onderhandelen met je sociale omgeving. Zoiets heet het aanpassen van je leefstijl. Als je dat beseft, als je daar voor gaat en de motivatie kunt vinden, zal een fitter, slanker en gezonder leven lonken.